How we work

dinsdag
19 mei
2015
How we work - Rood Wood bij RenS (www.kees-koos.nl)

Hoe komt een ontwerper tot zijn ontwerp? Waar komt het idee vandaan? En hoe geeft hij het vorm en komt het tot het uiteindelijk resultaat? Op de valreep bezocht ik de tentoonstelling ‘How we work’ in het Stedelijk Museum in ‘s-Hertogenbosch en deze gaf op inspirerende wijze antwoord op bovenstaande vragen.

Aan veertien ontwerpstudio’s is gevraagd om een recent project te presenteren. Allemaal erg bijzonder, maar natuurlijk heb ik een paar favorieten. Bovenaan staat Christien Meinderstma. Ik ben een groot fan van haar werk, zoals One sheep cardiganOne sheep sweater en ook zeker Pig 05049.

Tijdens de tentoonstelling is haar project Pigeon Service te bewonderen. Christien Meindertsma onderzoekt materialen en producten. Stippelt letterlijk helemaal uit waar iets vandaan komt en wat je ermee kan. Door Texture – Museum over Leie en Vlas is ze gevraagd om een permanente installatie te maken die de geschiedenis van het gebouw vertelt. Dit is namelijk een industrieel erfgoed en stond hoog aangeschreven in de hoogtij dagen van de vlasnijverheid. Daarnaast werden er in de Eerste Wereldoorlog in dit gebouw honderden duiven gehouden die ingezet werden als post- en spionageduiven. Deze geschiedenis brengt Christien samen in een installatie die bestaat uit 200 duiven die gemaakt zijn van linnen. Vlas is de grondstof van linnen en één van de laatste vlasspinners van België heeft de linnen gesponnen. Door met diverse technieken te werken is iedere vogel uniek en laat daarmee zien wat er allemaal mogelijk is met het materiaal. En dan maakt ze de cirkel rond door de duiven te vullen met lijnzaad; het zaad waaruit vlas komt. Geniaal! Maar er is nog meer. Want naast dat de duiven vele kilometers afleggen, doet vlas dat soms ook. De ene keer wordt het lokaal verbouwd en verwerkt tot een product, maar soms legt het vele kilometers af naar China om daar in een fabriek verwerkt te worden en weer verder te reizen naar het land waar het verkocht wordt. En zo heeft iedere duif een ‘kilometerstand’ voor de reis die het vlas gemaakt heeft. Dubbel geniaal!

How we work - Pigeon Service bij Christien Meindertsma (www.kees-koos.nl)

Pigeon Service bij Christien Meindertsma

How we work - Pigeon Service bij Christien Meindertsma (www.kees-koos.nl)

Pigeon Service bij Christien Meindertsma

Het project ‘Uit de klei getrokken’ van AtelierNL (Lonny van Ryswyck en Nadine Sterk) had ik al eerder kunnen bewonderen, maar vond ik wederom weer geweldig om te zien. Net als Christien Meindertsma gaan zij heel onderzoekend te werk. Op diverse plekken (2000 akkers!) in de Noordoostpolder hebben ze klei uit de grond gehaald en deze verwerkt tot rechthoekige tegeltjes. De kleisoort verschilt onderling en geeft iedere tegel een andere kleur en textuur. Al deze tegeltjes bij elkaar geven een goed overzicht van de diversiteit van de grond in een bepaald gebied. Van de klei hebben ze ook servies gebakken en een stempel in het servies geeft de herkomst weer. De boeren die hebben meegewerkt aan het project zijn geportretteerd in hun eigen akker. En hebben uiteindelijk van hun eigen gewas kunnen eten, op servies gemaakt van klei van hun akker. Wederom is de cirkel rond!

How we work - Uit de klei getrokken bij AtelierNL (www.kees-koos.nl)

Uit de klei getrokken bij AtelierNL

How we work - Uit de klei getrokken bij AtelierNL (www.kees-koos.nl)

Uit de klei getrokken bij AtelierNL

How we work - Uit de klei getrokken bij AtelierNL (www.kees-koos.nl)

Uit de klei getrokken bij AtelierNL

 

How we work - Uit de klei getrokken bij AtelierNL (www.kees-koos.nl)

Uit de klei getrokken bij AtelierNL

De tentoonstelling was overzichtelijk ingericht. Iedere ontwerpstudio had zijn eigen ‘stand’ afgebakend met een kleur op de muur. Zo ook Scholten & Baijings en zij gaven inzicht in het ontstaan van het servies ‘Colour Porcelain’. Op verzoek van één van de oudste Japanse porseleinproducenten hebben zij dit servies ontworpen en op basis van een kleuranalyse van historische topstukken het kleurgebruik bepaald. En wat een prachtig resultaat! Het servies is mooi in zijn eenvoud en de kleuren versterken elkaar. De mix van pastel en hardere tonen, gebruik van patronen en ombre techniek maakt dat ieder stuk uniek is en toch een geheel vormt.

Kleur is ook terug te vinden in het project ‘Rood Wood’ van rENs (Renee Mennen en Stefanie van Keijsteren). Zij namen een kleur als basis en onderzochten wat deze kleur doet met verschillend materiaal. In dit geval hebben ze diverse houtsoorten gebruikt en gekeken hoe deze de pigment absorberen en welke invloed het op het hout heeft. Dit resulteert in een mooi overzicht van diverse tinten rood. Naast het overzicht aan de muur hebben ze ook bijzettafels gemaakt van de verschillende houtsoorten.

How we work - Colour Porcelain bij Scholten & Baijins (www.kees-koos.nl)

Colour Porcelain bij Scholten & Baijins

How we work - Colour Porcelain bij Scholten & Baijins (www.kees-koos.nl)

Colour Porcelain bij Scholten & Baijins

How we work - Colour Porcelain bij Scholten & Baijins (www.kees-koos.nl)

Colour Porcelain bij Scholten & Baijins

How we work - Rood Wood bij RenS (www.kees-koos.nl)

Rood Wood bij RenS

Het project ‘Withering Tableware’ van Studio Maarten Kolk & Guus Kusters vond ik het mooist gepresenteerd. De kijk van bovenaf zorgde ervoor dat je het idee goed kon bekijken en daardoor ook begreep. Voor dit project hebben ze de rollen omgedraaid; normaliter wordt de decoratie met de hand op het servies geschilderd, maar Maarten en Guus hebben een methode ontwikkelt waarbij de mal – waarin het servies wordt gemaakt – wordt beschilderd. Hierdoor wordt de decoratie al tijdens het gieten op het servies aangebracht.  De mal met beschildering kan meerdere malen gebruikt worden, alleen vervaagt het patroon iedere keer iets meer. Maar dat geeft juist een mooi effect en laat de vergankelijkheid en schoonheid van de natuur zien. Heel mooi!

Pieke Bergmans is altijd bezig met vernieuwing en probeert een bestaande productietechniek zo op te rekken, dat er weer iets nieuws ontstaat. Ditmaal de neonbuis. Men dacht dat deze buis alleen maar recht kon zijn om goed te kunnen werken, maar Pieke zag dat anders en zo ontstond ‘Phenomenon’. Door te experimenteren kwam hij erachter dat de buis niet per se recht en smal hoefde te zijn. Ook andere vormen zijn mogelijk en hij creëerde prachtige vormen. Bijna sprookjesachtig.

How we work - Withering Tableware bij Studio Maarten Kolk & Guus Kusters (www.kees-koos.nl)

Withering Tableware bij Maarten Kolk & Guus Kusters

How we work - Withering Tableware bij Studio Maarten Kolk & Guus Kusters (www.kees-koos.nl)

Withering Tableware bij Maarten Kolk & Guus Kusters

How we work - Phenomenon bij Pieke Bergmans (www.kees-koos.nl)

Phenomenon bij Pieke Bergmans

How we work - Phenomenon bij Pieke Bergmans (www.kees-koos.nl)

Phenomenon bij Pieke Bergmans

Naast deze tentoonstelling was het museum zelf ook een bezoek waard. Het Stedelijk Museum en het Noordbrabants Museum zijn samen onder één dak gebracht. Het oude gebouw van het Noordbrabants Museum gaat op prachtige en soepele wijze over in het moderne gebouw van het Stedelijk Museum. Ik vind vooral de organische vormen in het Stedelijk erg mooi. Golvende houten wanden die je naar de diverse ruimtes leiden. En aan zowel de buiten- als de binnenkant vind je matte glasplaten met bellen en die reflecteren het licht weer erg mooi. In de gang die beide musea met elkaar verbind vind je een brasserie en kun je de binnentuin instappen. Zeker doen! Er staan enorme oude rode beuken en er heerst een serene stilte.

Stedelijk Museum 's - Hertogenbosch (www.kees-koos.nl)Stedelijk Museum 's - Hertogenbosch (www.kees-koos.nl) Stedelijk Museum 's - Hertogenbosch (www.kees-koos.nl)Stedelijk Museum 's - Hertogenbosch (www.kees-koos.nl) Stedelijk Museum 's - Hertogenbosch (www.kees-koos.nl)

 

Het e-mailadres is puur voor verificatie, deze wordt niet getoond en niet voor andere doeleinden gebruikt.

Deel dit bericht op:

Blog categorieën